Buntovnik Matoš
Rođen u Tovarniku 1873. u petak 13., no izgleda da mu to nije donijelo nesreću, bar u aspektu kreativnog djelovanja. Njegov otac August bio je poznati zagrebački orguljaš i učitelj. Matoš je pokušao ići njegovim stopama pa je svirao violončelo. Od oca je osim muzikalnosti naslijedio i ljubav prema prirodi te bolesno grlo.
http://virtualna.nsk.hr/agm/danica-matos/ (Virtualna zbirka Antun Gustav Matoš NSK, 20.4.2023.)
Zajednički koncert Antuna i Danice Matoš spominje se u Narodnim novinama 17. rujna 1892.
Premda je bio problematičan gimnazijalac te odustao od škole sa završenim 6. razredom, upisao je veterinu u Beču. No tamo je prvenstveno volio lutati, čitati filozofska djela, svirati i pisati. Već 1892. je objavljivao u Vijencu. Njegova prva tiskana pripovijetka je „Moć savjesti“ [1]
https://hr.wikipedia.org/wiki/Antun_Gustav_Mato%C5%A1#/media/Datoteka:Antun_Gustav_Mato%C5%A1_1897.jpg
(Wikipedija,20.4.2023.)
[1] Miroslav Šicel: „Matoš“, Zagreb, Panorama; Školski radio i televizija, 1966., str. 17.
Beskompromisni boem
Matoš je živio u siromaštvu; jedva se snalazio s osnovnim životnim potrebama kao što su hrana i odjeća. No bio je pravi boem koji nije odustajao do svojih uvjerenja čak i ako bi mu prihvaćanje suprotnih omogućilo izlaz iz egzistencijalne krize.
„Da bi preživio, Matoš je prodao svoje posljednje odijelo i jedine cipele te u gaćama i košulji poslao nekog momka da mu za 5-6 franaka kupi neke hrane… nakon dva dana iznova gladuje, žvače ostatke svinjskih koža, puši opuške koje je našao pod krevetom, spašava ga izvjesna susjeda loncem čorbe s kruhom.“[1]
Matoš je tražio novčanu pomoć gdje god je živio, preklinjao je novac od raznih redakcija i izdavača po Beogradu, Sarajevu, Zagrebu, neke je angažmane i odbijao ako nisu bili u skladu s njegovim boemskim viđenjima, pa je velik dio vremena proveo gladujući i smrzavajući se po sobicama. Često je iz frustracije pisao i iznosio negativne kritike djela i rada ostalih književnika.
Imao je osjećaj da se nikamo ne uklapa jer je imao svoje ideale koje nije vidio u vladajućem moralu, ali ni u nekim posve drugačijim strujanjima.
„Moralistima sam nemoralan, normalnim ljudima, većini, glupanima sam abnormalan…
Jelovšek i drugi naši anarhisti drže me cinikom, hincem.“[2]
http://dnc.nsk.hr/Newspapers/LibraryTitle.aspx?id=b455c4eb-1be6-456f-a78b-6448899f00d0&y=1903&m=6&d=25# (Stare hrvatske novine, 19.4.2023.)
Članak je iz novina „Naša sloga“, br.26, 1903. Govori se o političkim zbivanjima, a u središtu zanimanja je Khuen Hedervary.
Balkon
U noveli „Balkon“ Eugen, protagonist i pripovjedač u prvome licu, istovremeno se zaljubljuje u dvije žene. Novela se sastoji od dviju usporednih priča, pri čemu se jedna zbiva u stvarnosti, a druga u junakovoj fantaziji. Protagonist pripovijeda „zbiljskoj” ljubavnici povijest svoje „nestvarne” ljubavi. U toj Matoševoj pripovijesti ne događa se konačno sjedinjenje para jer protagonist ne zna za koju bi se od dviju ljubavi odlučio – za ženu koju susreće u stvarnosti ili onu koja je samo u snovima i maštarijama.[1]
Matošev je protagonist gotovo redovito ocrtan kao tip lutalice koji putuje svijetom tražeći veliku ljubav. On je poput junaka iz bajke te nailazi na mnoštvo prepreka i opasnosti koje treba savladati i daje sve od sebe kako bi ostvario željeni cilj. Nadalje, kod Matoša su osobine lika nerijetko reducirane na jednu, često pretjeranu crtu, a kad su jedanput pridane liku, ne mijenjaju se do kraja priče. Odvojeni od zbiljskoga svijeta, zatvoreni u sebe i lišeni svake društvene pozadine, ti su likovi svojevrsni čudaci koji nerijetko ne luče granicu između realnog i čudesnog. [2]
Ženski likovi također imaju bajkovite crte. Vječnom mladošću i iznimnom ljepotom mnoge od protagonistica nadaju se idealnim bićima.
Odlike ideala žene ljubavnice-ljepotice obuhvaćaju sve crte „vječno ženskog“: nježnost, krhkost, osjećajnost, erotičnost i tjelesnu ljepotu, objedinjujući tako sve crte od femme fragile do femme fatale.
Dok je Cvijeta predstavljena poput djevojke bez snage, boležljiva i nemoćna,
djeva koja se pojavljuje na balkonu vrvi od zdravlja i ljepote. Opisana je poput gole nimfe koja
ljepotom svoga tijela isijava svjetlost kao što sunce isijava svoje zrake. Ona je u svoj toj ljepoti
sublimna, kao što je i balkon subliman i samim time u pripovjedaču izaziva osjećaj ugode, ali i
neugode, blizine i udaljenosti, odsutnosti i jezovite prisutnosti. [3] I u ovoj se
noveli, kao i u “Cvijetu s(a) raskršća“ ističe dualizam svjetova sna i jave, fikcije i fakcije,
prizemljenog i uzvišenog. Dok je Cvijeta opisana u skromnom prostoru, Flora je
poput ideala uokvirena ljepotom balkona.
https://pixabay.com/illustrations/vintage-actress-collage-old-girl-1077961 (Pixabay, 18.4.2023.)
[1] Bernarda Katušić: „Matoševa modernistička inačica bajke“, u: Anafora,I (2014) 2, str. 228.
[2] ibid., str.229.
[3] Tvrtko Vuković: "Izabelin cvijet i Cvjetina peta: sublimno i zazorno u Matoševim novelama Cvijet sa raskršća i Balkon", U: Branimir Bošnjak (ur.) Hrvatska književnost 20. stoljeća, različite ideje i funkcije književnosti: zbornik radova sa IV. znanstvenog skupa s međunarodnim sudjelovanjem, Zagreb: Altagama, 2006., str 171.
Cvijeta od Eugena očekuje brak, čime prijeti protagonistu normama, pravilima, institucijom koja je dogovorena i uređena. U odnosu između Eugena, Cvijete i Flore odlučujuću ulogu odigrao je motiv cipela, točnije potpetica. Misaona su okosnica cijele pripovjedne konstrukcije jer utjelovljuju rastrganost protagonista između realne žene i one koju susreće samo u svojim snovima i fantaziji. [1]Cipela se odavno povezivala s pripadnicima „plave krvi“, tj. kraljevima i plemićima te se sastojala od potplata i pete.
https://pixabay.com/photos/shoes-heels-woman-female-fashion-2538424/ (Pixabay, 21.4.2023.)
Osim tog značenja, brojne kulture smatraju petu slabom točkom ljudskog tijela iz čega je proizišlo vjerovanje da u trenutku čovjekove smrti, upravo kroz petu duša i život napuštaju njegovo tijelo [2]Takva se značenja mogu povezati i s motivom potpetica u ovoj noveli. Potpetice koje je Eugen prve primijetio, točnije njihov trag, povezane su uz idealnu ljepoticu koja se pojavila na balkonu i one su ga privukle poput magneta da dođe ponovno do samog balkona.
https://pixabay.com/illustrations/woman-vintage-window-flowers-i-1503351/ (Pixabay, 18.4.2023.)
Međutim, Cvijetine su pete potpuna suprotnost. One su prikazane kao čudovište koje u potpunosti proždire idealne pete djevojke s balkona, a samim time i ideal ljepote, ljubavi, elegancije i gracioznosti: „Ne odgovorih, jer opazih u zao čas da su joj pete od cipela krive, strašno krive, obadvije krive…“ [3]
[1] Bernarda Katušić: "Matoševe autobiografske bajke", U: Sanja Jukić (ur.) Antun
Gustav Matoš, matrica moderniteta. Osijek: Društvo hrvatskih književnika, 2016., str. 141.
[2]Didier Colin: "Cipela", U: Rječnik simbola, mitova i legendi, Zagreb: Naklada Ljevak, 20004., str.88.
[3] Antun Gustav Matoš: "Pjesme, Iverje, Novo Iverje, Umorne priče", U: Nedjeljko Mihanović (ur.) Izabrana djela I. Rijeka: Tiskara Rijeka, 1990., str. 351.
Utjeha kose
Gledo sam te sinoć. U snu. Tužan. Mrtvu.
U dvorani kobnoj, u idili cvijeća,
Na visokom odru, u agoniji svijeća,
Gotov da ti predam život kao žrtvu.
Nisam plako. Nisam. Zapanjen sam stao
U dvorani kobnoj, punoj smrti krasne,
Sumnjajući, da su tamne oči jasne,
Odakle mi nekad bolji život sjao.
Sve baš, sve je mrtvo: oči, dah i ruke,
Sve, što očajanjem htjedoh da oživim
U slijepoj stravi i u strasti muke,
U dvorani kobnoj, mislima u sivim.
Samo kosa tvoja još je bila živa,
Pa mi reče: – Miruj! U smrti se sniva.[1]
Jednostavno i doslovno gledano moglo bi se reći da je ovo pjesma o doživljaju mrtve drage, ali ona je nešto puno više od toga. Naizgled, vrijeme je stalo. Dominiraju kob, smrt, mrtvilo i očajanje. Međutim, oživljavanjem kose pjesnik je dao poantu čitavoj pjesmi. Smrt prestaje biti nešto kobno jer je ona samo nastavak života. Pjesnik osjeća bol, ali ima i utjehu.[2]
[1] https://www.poezija.hr/utjeha-kose-antun-gustav-matos/ (Poezija.hr, 20.4.2023.)
[2] Miroslav Šicel: „Matoš“, Zagreb, Panorama; Školski radio i televizija, str. 97.
U ovom kontekstu spomenut ćemo glazbu koju Matoš smatra najvećom umjetnošću. „Utjehu kose“ uglazbili su Hrvoje Hegedušić i Hladno Pivo. Uz dozvolu autora Mile Kekina ovdje ćemo zabilježiti drugu spomenutu - rock verziju ovog soneta i na taj se način emocijama približiti onome što pjesnik smatra idealom, bilo da se simbolički prikazuje u obliku žene, a možda se radi i o „snu“ nakon smrti? Ili o glazbi kao takvoj?
https://www.youtube.com/watch?v=QEuSa7T99Vg (Youtube, 19.4.2023.)