Život Ivane Brlić Mažuranić
Potječe iz ugledne obitelji – i Brlići i Mažuranići bavili su se politikom i umjetnošću. Ivanin djed, pravnik i političar, autor je cijenjenog djela „Smrt Smail-age Čengića“. Njegov brat Matija napisao je „Pogled u Bosnu“. Matijin sin Fran autor je „Lišća“. 1
https://zavicajni-muzej-ogulin.hr/zbirke/spomen-soba-ivane-brlic-mazuranic/ (27.3.2024.)
Rođena u Ogulinu 1874.; otac joj je Vladimir Mažuranić, sin prije spomenutog Ivana Mažuranića. Vladimir je povjesničar, odvjetnik i književnik. Ima sestru i dvojicu braće.
Obitelj često seli iz Ogulina zbog očeva posla ili žive odvojeno pa ga posjećuju. To utječe na Ivanu pa je tako napisala svoju prvu pjesmu „Zvijezdi moje domovine“.
1882. dolazi u Zagreb te navraća djedu u banske dvore, ali se ne uspijeva s njim lako zbližiti.2
https://zavicajni-muzej-ogulin.hr/zbirke/spomen-soba-ivane-brlic-mazuranic/ (27.3.2024.)
1 Crnković M., Težak, D. (2002). Povijest hrvatske dječje književnosti. Zagreb: Znanje, str. 254
2 Zima, D. (2001). Ivana Brlić Mažuranić. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, str. 14
Ivana je prva dva razreda pohađala u djevojačkoj školi u Zagrebu.
Lako je naučila francuski, njemački, ruski i engleski jezik.
Rođak Fran Mažuranić naveo ju je da zapisuje doživljaje i razmišljanja u dnevnik.
Udaje se za odvjetnika Vatroslava Brlića iz Broda na Savi pa se tamo i preseli. Rađa sedmoro djece, ali dvoje umire ubrzo nakon poroda.
Ivana najprije potiskuje želju za pisanjem jer je još kao djevojčica zaključila da se pisanje ne slaže sa ženskim dužnostima.
No kasnije je pomirila svoje shvaćanje dužnosti i želju da svojoj djeci bude vodič i pisanjem otvori vrata prema bajkovitom svijetu.
Objavljuje dvije zbirke pjesama za djecu „Valjani i nevaljani“ (1902.), „Škola i praznici“ (1905.) te zbirku pjesama za odrasle „Slike“ (1912.)
Godine 1913. izlaze „Čudnovate zgode Šegrta Hlapića“, a 1916. „Priče iz davnine“, 1916. „Autobiografija“…
Ivana sa suprugom i djecom
Dubravka Zima: „Ivana Brlić Mažuranić“ Zagreb : Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2001., str. 25
Ivana nastavlja pisati dječje stihove i sređuje obiteljski arhiv.
Predsjedništvo JAZU-a je 1931. uputilo prijedlog Kraljevskoj švedskoj akademiji u Stockholkmu za dodjelu Nobelove nagrade za književnost Ivani Brlić-Mažuranić, a prijedlog je ponovljen i 1937.
Te je godine predložena i za dopisnog člana Umjetničkog razreda JAZU te biva izabrana.
Nakon smrti objavljene su joj knjige „Srce od licitara“ (1938.) i „Basne i bajke“ (1943.)3
Najvažnija Ivanina djela prevode se na većinu europskih jezika.
3 Zima, D. (2001). Ivana Brlić Mažuranić. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu., str. 25
PRIČE IZ DAVNINE
U ovoj zbirci bajki autorica dosta toga preuzima iz slavenske mitologije, recimo likove i objašnjenja prirodnih pojave. Primjer je Svarožić koji diže sunce. Nadalje, primjećuju se elementi neoromantizma s kraja stoljeća, a to je jedan od poetičkih pravaca moderne. Obilježje moderne je npr. izrazita vizualnost njezinih priča te interes za prirodu. Priče imaju etičku i umjetničku ideju vodilju. Radnju najčešće pokreću osjećaji likova (Kosjenkina znatiželja, Palunkovo nezadovoljstvo i pohlepa, Potjehovo poštenje i istinoljubivost, Nevino sažaljenje itd.). Nema prave psihološke motivacije, a to se objašnjava djetinjom dobi likova. Likovi su nositelji jedne osobine i izvršitelji zadaće koju im je namijenila autorica. Pozitivni se ne razvijaju, a negativni se nekad preobražavaju, npr. Marun i Ljutiša se preobraćuju, Relja se smiruje, Mokoš se pokorava Suncu… 1
Autor slike: Vladimir Kirin, 3. Izdanje „Priča iz davnine“, 1926.
Zima, D. (2019).Praksa svijeta, Zagreb: Ljevak, Str.295
1 Zima, D. (2001). Ivana Brlić Mažuranić. Zagreb: Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, str. 116
Kako je Potjeh tražio istinu
U središtu pripovjednoga interesa bajke „Kako je Potjeh tražio istinu“ su tri mladića, unuci starca Vjesta. Iako je adolescencija suvremena socijalno i kulturno konstruirana kategorija, ovdje se promatra kao razdoblje života između djetinjstva i odrasle dobi. Važnost socijalizacije mladih ljudi i njihovo pretvaranje u odrasle, zrele i punopravne članove ljudske zajednice nameće se kao dominantna tema u ovoj bajci. Osobitost djela je i rodna jednoznačnost, što nije karakteristično za ostale bajke; naime nema žena. Žene se inače prikazuju kaso moralnije, solidarnije, lojalnije, odane načelima. Moglo bi se zaključiti da se socijalizacija muške djece i mladih promatra kao složeniji i zahtjevniji zadatak. Potjeh kao višestruko nerealiziran (u životnoj pragmi, u neispunjavanju dužnosti prema djedu, u odustajanju od etike srca te, konačno, zbog izjalovljenja potrage za mudrošću) mora nestati jer nije obavio ključan zadatak socijalizacije: uklopiti se u zajednicu u skladu s dominantnim normama i postati korisnim članom društva. Marunov i Ljutišin put jest put sazrijevanja nakon mladenačkih stranputica, uviđanja vlastitih pogrešaka i pokajanja. Nakon toga prihvaćaju svoju ulogu odraslih, zrelih i odgovornih članova zajednice, vraćaju dug djedu.2
Brlić Mažuranić, I. (2016). Priče iz davnine, Zagreb: VBZ:, str. 21
2 Molvarec, L. (2016).: Predodžbe djece i mladih u Pričama iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić. Libri et liberi: časopis za istraživanje dječje književnosti i kulture, Vol. 5 No. 2, , str. 327
Potjeh i kršćanske vrijednosti
Ova bajka zagovara kršćanske vrijednosti, iako se ni u jednom trenutku ne spominje Bog. Autorica stavlja naglasak na ljubav, pravednost, poštenje i istinu. Potjeh je toliko opsjednut traženjem istine da je zaboravio na ljubav. Djed Vjest je onaj koji je pravedan i pošten. Marun i Ljutiša bivaju zavedeni lažnim obećanjima bjesova koji služe zlim silama. Lik boga Svarožića sasvim jasno možemo povezati s Isusom. Marun i Ljutiša su bili izgubljeni i nađoše se, ali su našli pravi put.1
Poslušajte bajku „Kako je Potjeh tražio istinu“ u izvedbi glumice Romine Vitasović.
Također, u produkciji i distribuciji Bulaja Naklade & Mojih Čarobnih Misli nastao je animirani film „Kako je Potjeh tražio istinu“. Redateljica i urednica je Helena Bulaja Madunić.
1 Špehar M., Salopek A. (2015). Kršćanstvo u djelima Ivane Brlić Mažuranić. Riječki teološki časopis, Vol. 45 No. 1, str. 123
Šuma Striborova
Sin i snaha guja. Ilustrirao Stjepan Lukić. Brlić Mažuranić, I. (2010). Šuma Striborova, Uliks: Rijeka, str. 5